Metoder

Når vi i det daglige arbejder med relationsdannelse til børnene anvender vi i særlig grad ICDP (International Child Development Program).

ICDP kan være med til at skabe en øget kvalitet og kontakt i samspillet mellem et barn og en voksen. Dette sker blandt andet, når vi voksne udviser glæde, justere os i forhold til barnet og supplere til en meningsskabende dialog, leg og hverdag.

Vi gør stort brug af, at børnene skal være en aktiv del af da daglige gøremål og rutiner her i Møllehøj. Dette oplever børnene blandt andet, når de i er garderoben inden de skal ud. Her tager den voksne sig tid således børnene til at starte med får hjælp til de forskellige ting, men igennem gradvis guidning, oplever at kunne flere og flere ting selv.

Vi, som voksne giver også børnene plads til være medbestemmende i deres egen hverdag. Dette vil børnene opleve gennem motiverende og guidende voksne, som giver plads til børnenes egne initiativer i de daglige gøremål, og tillægger disse initiativer værdi til eksempelvis fælleskabet i Møllehøj.